الأربعاء، 26 فبراير 2014

شكاوى ضد TE-Data و تعاملها مع الموظفين بما يخالف قانون العمل !

تى اى ديتا






ازدادت الشكاوى لما تقوم به شركة TE Data من رفد اى موظف يتم أعتقاله منذ 3/7 بدعوى انقطاعه المستمر عن العمل وتقوم بإرسال انذار رسمي بالفصل ثم قرار الفصل بناء على هذا.


وبالرغم من قيام اصدقاء واهالي الموظفين بتقديم لأدارة شئون العاملين بالشركة ما يفيد أن ابنائهم محبوسين احتياطياً على ذمة قضايا ، إلا أن الرد دائماً بكلمة “واحنا مالنا” وعندما قام أحد اباء المعتقلين بتنبيههم بأن ما يفعلونه مخالف لقانون العمل المصري ، فكان الرد “القانون ده مايمشيش علينا”


وده مثال بسيط لموظف بالشركة تم رفده رغم أنه تم اختطافه من قبل أمن الدولة من أسفل مبنى الشركة بالمهندسين واسمه:


- محمد صبري عبد الحكيم قاسم


يقول : دلوقتى شركة تي اى داتا فاكره نفسها فوق القانون ونسيت أنها شغاله على الشباب إلى بيشتركوا في خدماتها وأنها شغالة بفلوسنا وأن فيه غيرها شركات كثير وبفلوسنا برضه.


ده دعوة لمقاطة شركة TE-Data لغاية لما تنزل اعتذار رسمي على صفحتها على الفيس بوك وموقعها على الأنترنت وفي الجريدة الرسمية لكل الموظفين إلى رفدتهم ويتم ارجاعهم إلى وظائفهم وتقديم التعويض المادى الذي يطلبونه.


إلى متفاعل مع الدعوة انشأ صفحة تدعوا لمقاطعة الشركة على الفيس واطلب من أهالي الموظفين المفصولين أنهم يبعتولك بيانات قضية أولادهم ورد فعل الشركة وما فعلته بهم .. وكمان اطرح بدائل الناس ممكن تشترك فيها بدل شركة TE-Data


والمره ده هنعلمهم أزاى يكونوا مأدبين وبفلوسنا .. علشان يعرفوا حجمهم وأنهم خدامين للشعب ومش أكثر من خدامين بيقدموا الخدمة وبس.



شكاوى ضد TE-Data و تعاملها مع الموظفين بما يخالف قانون العمل !

شبكة نبض اونلاين
www.nabdon.com

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق